Sunday, January 12, 2014

Kisah Tukang Beca & Bayi Perempuannya


Kisah benar ini berlaku di India. Hati mana yang tidak tersentuh bila melihat seorang penarik beca yang mengendung bayinya sambil melakukan kerjanya sebagai tukang beca. Yang sebenarnya ibu bayi ini telah meninggal sewaktu melahirkannya dan tiada sesiapa yang mahu menjaganya.

Tukang beca itu bernama Bablu Jatav berumur 38 tahun. Bayi perempuannya itu bernama Damini hasil perkahwinannya dengan isterinya yang bernama Shanti kira-kira 15 tahun yang lalu. Bablu merasa sedih atas pemergian isterinya tapi bersyukur bayi perempuannya hidup. Bablu menyatakan " Shanti meninggal selepas melahirkan Damini di hospital". Ujarnya lagi " Selepas itu tiada seorang pun yang mahu menjaga bayinya dan dia terpaksa menjaganya sendiri dan membawanya bersama ketika menarik beca".

Kerja rutin Bablu seharian ialah sebagai penarik beca di kota Bharatpur. Bablu akan mengendong bayi perempuannya dengan kain yang dililit di lehernya. Beginilah kerjanya sambil mengendong bayinya walaupun dalam cuaca yang panas terik. Pernah terjadi Bablu terpaksa membawa bayinya ke hospital kerana mengikutnya bekerja dalam cuaca panas dan mengalami septikemia, anemia dan dihidrasi yang teruk. Mujurlah bayinya berada dalam keadaan baik setelah mendapat rawatan di hospital.

Kisah Bablu dan bayi perempuan mendapat liputan meluas di India sehingga mendapat perhatian dan bantuan dari pemerintah dan orang ramai. Begitulah kisah cinta seorang ayah, bagaimana dengan kita?

No comments:

Post a Comment