Tuesday, January 21, 2014

Apa Itu Penyakit Gout?


Mengikut definasi penyakit gout adalah satu bentuk artritis yang disebabkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi. Perkataan 'gout' berasal dari bahasa Latin iaitu 'gutta' yang bermaksud setitis. Oleh itu dipercayai bahawa gout disebabkan oleh titis humor-humor yang berkait dengan ketul-ketul mendapan urat. Dalam kebanyakan kes penyakit ini menjejaskan satu sendi khususnya ibu jari kaki. Penghidap gout akan mengalami peningkatan tahap asid urik atau pesakit menghadapi masalah penyinkiran asid urik.


Tanda-tanda gout menyebabkan penghidap akan merasa sakit yang melampau, bengkak, kemerahan serta kekakuan pada sendi yang akan membuat pesakit mengalami demam. Hablur-hablur dalam sendi akan menyebabkab sakit keterlaluan apabila tempat terjejas digerakkan. Kesan dari keradangan tisu-tisu di sekeliling sendi mengakibatkan kulit menjadi bengkak dan sakit walaupun tersentuh secara lembut. Lebih kurang 75% dari serangan pertama gout adalah di bahagian ibu jari kaki. Tetapi ia juga boleh menjejaskan sendi-sendi lain seperti tumit kaki, lutut, pergelangan tangan, siku dan tulang belakang.

Penyakit gout terbahagi kepada 4 peringkat iaitu peringkat pertama atau asimptomatik dimana aras asid urik plasma bertambah. Serangan yang teruk akan berlaku selama beberapa hari atau beberapa minggu. Peringkat kedua dipanggil akut dan kebanyakan pesakit yang mengalami serangan kedua (akut) dalam tempoh 6 bulan hingga 2 tahun dari serangan pertama. Peringkat ketiga dipanggil interkritikal dan peringkat akhir atau kronik, serangan gout menjadi lebih kerap dan ia akan membabitkan banyak sendi pada setiap masa. Kerosakan ginjal, hipertensi dan karang ginjal akan dialami oleh pesakit kes-kes kronik yang teruk.


Pesakit gout boleh menjalani terapi antihiperurisemia iaitu rawatan jangka panjang bagi serangan gout yang kerap. Diet yang disyorkan ialah makan buah-buahan segar khususnya buah ceri dan strawberi, sayur-sayur segar, jus saderi, air suling, vitamin B Kompleks dan vitamin C. Pesakit dinasihatkan mengelak memakan makanan yang mengandungi purina tinggi seperti ikan, daging, kacang pea, cendawan, daun bayam, pucuk asparagus dan kobis bunga.Salah satu ubat semulajadi yang baik ialah ekstrak buah beri iaitu terdiri dari bilberi, beri biru atau ceri. Bahan antosianida yang berwarna biru dan unggu dari beri-beri tersebut menjadi bahan anti radang selepas memasuki badan.

No comments:

Post a Comment