Tuesday, January 7, 2014

Bagaimana Terbentuknya Batu Karang


Adakah tabiat pemakanan dan kurang minum air menjadi punca pembentukan batu karang di dalam badan kita?. Memang benar, akibat kurang minum air akan menjadikan air kencing pekat seterusnya ia mengandungi banyak bahan yang dapat membentuk batu karang. Hal ini sering berlaku di negara kita akibat dari suasana iklim yang panas dan badan memerlukan semula air yang hilang.

Lazimnya, batu karang terbentuk di buah pinggang. Fungsi buah pinggang sebagai penapis darah dan menyinkirkan bahan yang tidak diperlukan di dalam badan melalui air kencing dan najis.


Prosesnya begini, air kencing dipindahkan ke pundi kencing melalui saluran ureter iaitu tempat air kencing disimpan sebelum dibuang dari badan. Batu karang terbentuk dari kalsium, oksalat, asid urik dan sistein iaitu kurang bahan berfungsi membantu mencegah pembentukan kristal seperti sitrat dan magnesium.

Batu karang yang terbentuk akan merosakan buah pinggang. Selalunya batu karang akan menyebabkan rasa sakit di bahagian tepi perut. Punca utama pembentukan batu karang adalah berpunca dari tabiat pemakanan dan kurang minum air seterusnya akan menjadikan air kencing pekat. Hasilnya akan menyebabkan mineral dalam air kencing termendak dan mula membentuk kristal. Dalam masa panjang, kristal itu akan bergabung dan membentuk seketul batu yang keras.


Batu karang yang kecil akan masuk ke pundi kencing tanpa mengakibatkan kerosakan. Pergerakan batu karang akan menyebabkan kesakitan pada bahagian belakang atau sisi di bawah tulang rusuk. Akhirnya kesan kesakitan memuncak dapat dirasakan setelah batu itu pecah dan terhenti bergerak. Selain itu faktor-faktor lain boleh mempengaruhi perubahan air kencing adalah seperti ubat, cuaca, gaya hidup, pemakanan, keturunan dan masalah kesihatan. Ini akan memberi sumbangan kepada pembentukan batu karang.



No comments:

Post a Comment