Sunday, March 9, 2014

Redha Dengan Ketentuan Allah - Tragedi Kehilangan Pesawat MAS MH370


Redha pada istilah boleh diertikan iaitu memiliki sikap berlapang dada terhadap sesuatu perkara. Mencari redha manusia semata-mata maka ia hanyalah untuk kebaikan diri sendiri dan mulia pada pandangan manusia lain. Sebaliknya mencari redha Allah makan iai akan merasa kebahagiaan yang sebenar duniawi dan ukhrawi.

Keutamaan mencari redha Allah ada disebut di dalam Al-Quran iaitu :-
  1. Ia akan memperolehi keuntungan 2 kali ganda - Surah Al-Baqarah : 265
  2. Orang yang redha dengan Allah tidak akan mendapat bencana dan akan mendapat kurnia nikmat yang besar - Surah Ali-Imran : 174
  3. Orang yang redha dengan Allah akan mendapat pahala yang besar dan memperolehi keampunan dari Allah - Surah An-Nisa' : 114 & Surah Al-Fath : 29
Untuk mencapai redha Allah, ia terbahagi kepada 2 peringkat :-
  1. Dengan melakukan tuntutan dan suruhan seperti di dalam Al-Quran dan Hadith iaitu dengan takut kepada Allah, bertaqwa kepada Allah, beriman, berhijrah dan berjihad ke jalan Allah serta berbuat baik kepada kedua orang tua.
  2. Dengan memiliki sikap menerima dengan hati yang terbuka dan bersenang hati dengan segala ketentuan Allah. Siapa yang penuh hatinya dengan redha kepada ketentuan Allah maka Allah akan memenuhi dirinya dengan kecukupan dan ketenangan. Barangsiapa yang tidak redha kepada ketentuan Allah maka Allah akan memenuhi hatinya dengan hal-hal yang sebaliknya.

Jelas disini bahawa redha dengan ketentuan Allah perlu ada dalam diri manusia yang mahu memperolehi keberkatan dan kebahagian dalam menjalani kehidupan seharian. Negara kita dikejutkan dengan berita kehilangan pesawat MAS MH370 pada awal pagi ini. Sehingga kini belum ada apa-apa berita rasmi mengenai kehilangan pesawat tersebut. Apa yang mampu kita lakukan hanyalah berdoa dan berserah kepada Allah. Segala ketentuan Allah itu mungkin ada hikmahnya, kita hanya merancang dan mampu mengatur perancangan tapi ketentuannya hanya Allah yang Maha Mengetahui.


Perkara yang berlaku adalah diluar jangkaan manusia dan kepada para waris keluarga mangsa bersabar dan berdoa agar Allah permudahkan di dalam urusan pencarian pesawat tersebut. 


Ibnu Qayyim berkata : " Barangsiapa yang memenuhi hatinya dengan redha kepada takdir, maka Allah akan memenuhi dadanya dengan kecukupan, tenang dan qana'ah serta mengosongkan hatinya untuk mencintaiNya serta kembali dan bertawakkal kepadaNya" 

No comments:

Post a Comment