Thursday, January 9, 2014

Jenis-Jenis & Gejala Batu Karang (Kidney Stone)


Terdapat 4 jenis batu karang (kidney stone) yang ditentukan mengikut bahan dan punca seperti berikut :-

  1. Batu Asid Urik iaitu batu karang yang terbentuk daripada asid urik hasil sampingan daripada metabolisma protein.
  2. Batu Struvite sering berlaku kepada kaum Hawa berbanding kaum Adam. Ia berlaku akibat dari jangkitan salur kencing kronik oleh bakteria yang menghasilkan enzim tertentu. Enzim ini akan meningkatkan kandungan amonia dalam air kencing seterusnya membentuk kristal struvite.
  3. Batu Kalsium adalah jenis yang paling lazim yang terhasil dari 2 bahan iaitu kalsium dan oksalat.
  4. Batu Sistein biasanya berlaku kepada individu yang menghadapi masalah genetik dimana buah pinggang akan menghasilkan berlebihan asid amino.

Bukan semua kes mempunyai gejala tetapi bagi kes tertentu jika batu karang terhasil dalam bentuk yang besar sehingga menyekat saluran tertentu yang menyebabkan jangkitan. Jangkamasa rasa sakit itu datang antara 5 hingga 15 minit. Batu karang kan berpindah dari buah pinggang ke pundi kencing melalui tiub dipanggil ureter. Ini akan menyebabkan rasa sakit pada bahagian abdomen bawah. Tetapi rasa sakit akan terhenti bila batu karang berhenti bergerak. Selain itu gejala ini akan menyebabkan air kencing berdarah, rasa mual dan muntah, sentiasa rasa mahu kencing, air kencing keruh dan berbau busuk serta ada jangkitan yang menyebabkan demam dan menggigil.

Walaubagaimanapun, masalah batu karang ini boleh diatasi dengan melakukan perubahan gaya hidup. Ujian darah dan air kencing serta pemeriksan tekanan darah perlu dilakukan bagi memastikan keadaan buah pinggang adalah normal. Pemeriksaan darah dan air kencing juga membolehkan perubahan fungsi buah pinggang dapat dikesan pada peringkat awal seterusnya dapat segera dirawat. 

No comments:

Post a Comment