Wednesday, January 8, 2014

Inspirasi Dari Kisah Adik Nik Damia


Siapa dia Adik Nik Damia ni? yang pastinya beliau bukan seorang bintang filem ataupun finalis program realiti. Beliau hanya seorang insan mulia yang mempunyai semangat tinggi.


Adik Nik Damia Irsalina bt Daeng Malis yang berumur 7 tahun berasal dari Kg Lubuk Batu, Kuala Berang, Terengganu. Adik ini dilahirkan dalam keadaan kudung kedua belah tangan dan juga kedua belah kaki (cuba kita bayangkan). Allah itu Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui, dengan ketentuannya adik cilik ini dikurniakan 3 jari di kaki kirinya yang dapat membantunya melakukan aktiviti harian terutamanya menulis dan melukis. Walaupun keadaan fizikalnya begitu tetapi minat untuk menuntut ilmu dapat dilihat apabila teruja membelek buku dan mencuba baju sekolah yang dibeli oleh ibunya. Adik cilik ini mula bersekolah di SK Telemung pada awal tahun ini.


Kak Nik ibu adik Nik Damia telah menceritakan yang beliau tergamam bila melihat bayi yang dilahirkannya pada ketika itu, namun Allah telah memberi kekuatan kepadanya untuk terus tenang dengan mendakap dan mencium wajah comel anaknya. Ketika Adik Damia berumur 4 tahun, Kak Nik dan suami telah menonton video mengenai Nick Vujicic yang keadaan fizikalnya sama seperti Adik Nik Damia tetapi mampu berdikari.


Dalam video tersebut menunjukkan betapa gembiranya Vujicic hebat berenang, meluncur ombak dan bersukan seperti insan normal yang lain. Hanya Allah sahaja yang tahu isi hatinya kegembiraan melihat video tersebut. Beliau menangis kegembiraan kerana masih ada sinar untuk Adik Damia di dunia ini.



Kak Nik bercadang untuk bertemu dengan Nick Vujicic semasa beliau di Kuala Lumpur pada akhir tahun 2007 tanpa temujanji. Memang hebat perancangan Allah, mereka diketemukan dan Vujicic mengajak Kak Nik sekeluarga makan bersama. Nick Vujicic sempat memberi kata-kata semangat kepada ibunya dan direkod dalam video dan berpesan kepadanya untuk menayangkan video tersebut kepada Adik Nik Damia apabila dia dewasa nanti.


Kisah Adik Damia sungguh terkesan dihati saya bahawa betapa besarnya nikmat kurnia Allah (nikmat diberi tangan, kaki, mata, telinga, hidung dll) kepada saya yang normal berbanding dengan insan istimewa Adik Damia yang serba kekurangan tetapi masih bersemangat menjalani kehidupan seharian.

Tiada jalan lain untuk kita lari dari menghadapi segala permasalahan hidup selain dari kita menempuhnya. Semoga kisah ini dapat mendorong kita untuk terus bersemangat untuk menuju kejayaan duniawi dan ukhrawi.

No comments:

Post a Comment