Wednesday, January 15, 2014

Penyakit Buah Pinggang - Apa & Mengapa?


Penyakit buah pinggang memang ada kaitan dengan penyakit diabetes. Pemeriksaan awal bagi penghidap penyakit diabetes perlu dilakukan kerana dalam masa yang sama pesakit tersebut berisiko tinggi menghidap penyakit buah pinggang.Antara tanda-tanda penyakit buah pinggang adalah rasa loya dan muntah, sakit belakang, rasa letih dan lesu, berat badan menurun mendadak. Selain itu ia juga boleh dikesan jika bengkak pada persekitaran mata, bengkak kaki, susah tidur malam, kencing yang mengandungi darah dan perubahan kekerapan kencing.

Ada cara yang tepat untuk mengesan samada diri kita mengalami kerosakan buah pinggang dengan bertemu dengan doktor untuk menjalani ujian air kencing untuk mengesan mikroalbumin dan protein. Jika tahap mikroalbumin yang sedikit di dalam air kencing, ini menunjukkan bahawa buah pinggang kita rosak. Selain itu pemeriksaan fungsi ginjal (renal function test) boleh dilakukan di klinik-klinik swasta dengan kos yang murah untuk mengesan tanda awal kerosakan buah pinggang.

Satu laporan menyatakan bahawa setiap tahun dianggarkan wujud 2,400 kes baru akibat kegagalan ginjal. Golongan yang berumur antara 60 hingga 65 tahun telah menunjukkan peningkatan 25 peratus.Fungsi utama buah pinggang adalah menapis darah dan membuang bahan toksik, membuang sisa buangan dan air berlebihan dari badan.


Walaupun begitu pesakit buah pinggang boleh menjalani dialisis yang berfungsi melakukan tugas ginjal. Selalunya pesakit yang menjalani dialisis akan melakukannya 3 kali seminggu. Pesakit buah pinggang akan melakukan dialisis seumur hidup selagi tidak menemui penderma yang berikrar dan bersetuju menderma organ tersebut kepada pesakit. Oleh itu jagalah buah pinggang anda dengan mematuhi nasihat doktor dan menjalani gaya hidup sihat.

No comments:

Post a Comment