Friday, January 17, 2014

Pisang Goreng Coklat Cheese


Minum petang memang umphh dengan Pisang Goreng Coklat Cheese. Sekarang ni memang tengah top kat area saya. Biasa beli aje tapi kali ni saya dan suami cadang nak cuba buat pulak. Asalnya idea pisang goreng coklat cheese datang dari negara seberang. Ia sama aje macam pisang goreng biasa tapi ada tambahan bahan perasa seperti susu pekat, coklat rice dan parutan cheese cheddar.


Pada saya pisang yang sesuai ialah pisang nipah. Ia senang didapati di pasar basah atau pasar tani di tempat kita. Saya gunakan bahan yang ringkas aje yang memang sedia ada di dapur kita. Bancuh tepung gandum dan tepung beras (nak lebih garing letak sedikit kapur makan/sireh) ikut pada jumlah pisang yang hendak digoreng. Untuk dapat warna lebih menarik letak sedikit serbuk kunyit.


Panaskan minyak masak dan boleh mula goreng seperti biasa bila minyak dah panas. Bila pisang siap digoreng, angkat dan toskan. Letakkan susu pekat , taburkan coklat rice dan parutkan cheese di atas pisang yang siap digoreng...itu saja, dah siap untuk dimakan.  

No comments:

Post a Comment