Friday, January 24, 2014

KLIA2 Akan Dibuka Pada Suku Pertama 2014


Pembinaan KLIA2 dilakukan bagi menggantikan Terminal Pernerbangan Kos Rendah (LCCT) sekarang yang telah dibina pada tahun 2006. Menurut pemilik KLIA2 iaitu Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB), terminal ini akan siap pada suku pertama 2014 dengan kos pembinaan dianggarkan RM 3.9 billion. Ia terletak hanya 2km dari KLIA dan merupakan terminal tambang murah terbesar di rantau ini seluas 242,000 meter persegi.


KLIA2 menyediakan pelbagai hub pengangkutan seperti bas, teksi dan Express Rail Link (ERL) kepada orang ramai. Kemudahan-kemudahan lain juga disediakan iaitu pengendalian sistem bagasi separa automatik, zon sokongan, kargo dan komplek bertingkat, tempat letak kereta yang mampu menampung 6,000 kenderaan, hotel dan ibu pejabat Air Asia. Pelbagai kemudahan lain bagi memenuhi keselesaan penumpang termasuklah sebuah pusat membeli belah. Hotel bajet iaitu Tune Hotel akan dibuka di sini dan kemungkinan Hotel Pan Pacific akan turut dibuka.


Terdapat 68 pintu berlepas yang menghubungkan terus ke ruang parking pesawat. Ia akan dihubungkan dengan sebuah 'skybridge' sepanjang 300 meter dimana penumpang domestik dan antarabangsa akan berjalan kaki untuk menuju ke pesawat sebelum berlepas.Ia merupakan 'skybridge' terpanjang di Asia dan ketiga di dunia. KLIA2 mampu menampung 30 juta penumpang setahun. Ada 225 ruang niaga di sini iaitu 118 lot niaga runcit, 81 lot niaga makanan dan minuman dan 26 ruang niaga perkhidmatan. Dengan pembukaan KLIA2 akan menjadikan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) salah satu hub penerbangan utama di Asia Tenggara.

No comments:

Post a Comment