Monday, March 31, 2014

Derita Resdung Dari Pengalaman Sendiri


Saya ni memang penghidap resdung sejak beberapa tahun yang lalu, rasa nak cabut hidung ni bila ia datang menyerang terutamanya di awal pagi bangun dari tidur. Hidup berair, terasa gatal yang amat sangat dan bersin berulang kali. Memang derita.

Sebelum tu mari kita fahami apa itu resdung?. Menurut pakar hidung, telinga & mata menyatakan bahawa resdung ialah sejenis penyakit hidung berpunca daripada radang pada membran. Sinus pula ialah merujuk kepada rongga dalam tulang muka yang dipenuhi mukosa. Rongga sinus yang tersumbat berisiko menyebabkan masalah kesihatan kerana bakteria dan kulat mudah membiak seterusnya menghasilkan nanah. Selain itu punca resdung adalah disebabkan oleh rerambut halus silia dalam rongga sinus yang gagal menjalankan tugas untuk melancarkan aliran mukus.


Perkara yang lazim kita lakukan seperti mengemas rumah, menyapu sampah hinggalah ketika di dapur sibuk menumis sambal pasti membuat kita mudah bersin dan gatal-gatal hidung sampai menyebabkan hidung berair. Selain itu sakit gigi yang disebabkan oleh bakteria juga boleh menyebabkan resdung.

Dari pengalaman sendiri yang menghidap resdung tegar agak memeritkan dan merimaskan. Paling teruk bila hidung mula berair terus bersin beberapa kali dan pada masa itu datang rasa kegatalan hidung yang amat sangat. Satu ketika dulu pernah mencuba cara tradisional tetapi rawatan itu hanya untuk seketika sahaja.

Baru-baru ini setelah mencuba sendiri supplemen dari Shaklee dalam tempoh yang singkat seperti Alfalfa Complex, Vitamin B Complex dan Vitamin C Sustain Release terasa gejala resdung yang di alami dapat dikurangkan, tidak terasa gatal dan bersin seperti dulu. Ingin saya kongsikan kepada sesiapa yang pernah menghadapi situasi seperti saya memang saya rekomen untuk cuba produk ini, apa salahnya jika ia dapat melegakan rasa sakit kita pada tahap optima. 


Rangkaian supplemen yang bagus dan berkualiti seperti :-

  • Alfalfa Complex - Dapat mengurangkan keradangan pada hidung seperti eczema, alergi dan resdung. Tetapi ia tidak digalakkan diambil oleh pesakit SLE.
  • Vitamin C Sustained Release - Dapat meningkatkan sistem daya melawan penyakit. Amat efektif jika diambil bila selsema dengan mematahkan sebiji supplemen tersebut bagi mendapatkan kesan yang cepat. Ciri yang ada pada supplemen ini iaitu anti-oksida dapat melawan radikal bebas serta dapat meningkatkan antibodi dan imuniti kita.
  • Vitamin B Complex - Berfungsi dalam membantu mengawal stress yang memberi kesan negatif pada kekuatan imun badan kita. Ia secara tidak langsung dapat meningkatkan kekuatan melawan penyakit.
Harga dipasaran ialah :-

1) Alfalfa Complex (330 biji)/ 3 bulan penggunaan - RM 53.75 (16 sen sebiji)

2) Vitamin C Sustained Release (180 biji/ 3 bulan penggunaan - RM 92.50 (51 sen sebiji)

3) Vitamin B Complex (120 biji/ 3 bulan penggunaan - RM 53.75 (16 sen sebiji)

No comments:

Post a Comment