Friday, March 14, 2014

Ketahui Apa Itu Stress?


Menurut pengasas teori stress iaitu Dr Hans Selye menyatakan stress ialah satu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang yang disebabkan oleh satu bebanan yang dipikul. Bebanan itu mungkin wujud dalam bentuk ancaman, cabaran dan berlaku perubahan dalam hidup seseorang.

Tahukah anda bahawa ketika stress badan akan mengeluarkan hormon rangsangan yang bernama 'adrenaline' dalam saluran darah kita. Bila hormon ini bercampur dengan hormon lain akan menyebabkan berlaku perubahan pada badan kita.


Perubahan-perubahan tersebut ialah seperti denyutan jantung bertambah laju, tekanan darah meningkat, gula, lemak dan kolestrol dalam darah akan bertambah dan pernafasan menjadi laju. Ini semua berlaku secara tabie selari dengan keperluan tubuh badan kita. Stress yang berpanjangan tanpa bijak mengawalnya akan bertukar kepada 'distress' yang menyebabkan kita menghidapi penyakit tertentu.


Antara kesan yang timbul akibat dari stress ini ialah
  1. Sakit tekak, sakit bahu serta sakit belakang.
  2. Rambut gugur.
  3. Gastrik & ulser perut.
  4. Aczema dan masalah pada kulit
  5. Sakit kepala, migrain dan insomnia
  6. Darah tinggi dan sakit jantung
Penyebab kepada berlakunya stress ini ialah wujud dari cara dan gaya hidup individu tersebut seperti masalah kewangan, masalah rumahtangga, terlalu sibuk bekerja, menghadapi masalah pengangguran atau putus cinta. Pada pandangan Islam, stress ini boleh dihindarkan dengan mendekatkan diri kepada pencipta iaitu Allah s.w.t dengan melaksanakan solat tepat pada waktunya, banyak membaca al-quran serta memahami maknanya sekali, berzikir, menghadiri majlis-majlis ilmu dan selalu berdoa kepadaNya.

Pengambilan bahan makanan yang berkhasiat juga memainkan faktor penting yang dapat mengawal situasi stress tersebut. Antara produk terbaik yang boleh diamalkan ialah dengan pemakanan supplemen yang berkualiti seperti B-Complex, Vitamin C dan Ostematrix keluaran Shaklee. Kebaikan supplemen ini ialah :


  1. B-Complex - membantu menambah aliran darah ke otak, anti-stress, riboflavin dapat menambah tenaga dalam sel otak.
  2. Vita-C 500 SR - membantu menghasilkan hormon adrenal anti-stress
  3. Ostematrix - transmisi impul saraf ke otak, memberi kesan ketenangan dan merehatkan otot dan saraf.




No comments:

Post a Comment